Opony zimowe czy całoroczne
Komentarze: 0
Chociaż większość europejskich kierowców używa zamiennie opon letnich i zimowych, co dwudziesty wciąż korzysta z ogumienia wielosezonowego.
- Opony całoroczne to połączenie niektórych zalet zimówek i ogumienia letniego. Jak w przypadku każdego kompromisu, rozwiązanie nie jest idealne. Zimą i latem warunki na drogach są tak odmienne, że nie da się przygotować mieszanki i bieżnika, który spisywałby się znakomicie zarówno na śniegu, jak i na rozgrzanym asfalcie – tłumaczy Filip Fischer,
Większość stawia na bezpieczeństwo
Z obserwacji producentów opon i fachowców z branży motoryzacyjnej wynika, że obecnie 95 na 100 europejskich kierowców posiada dwa komplety opon. W temperaturach powyżej plus siedmiu stopni Celsjusza używają ogumienia letniego, w sezonie jesienno-zimowym, kiedy jest znacznie chłodniej decydują się na zimówki. Dzięki temu, latem dysponują ogumieniem twardszym, bardzo dobrze odprowadzającym wodę, zapewniającym świetną przyczepność przy dużych prędkościach.
Ponieważ letnia mieszanka kompletnie nie nadaje się do jazdy zimą, kierowcy wymieniają opony na wykonane ze specjalnej mieszanki krzemowo-silikonowej. Takie dodatki sprawiają, że ogumienie w niskich temperaturach jest elastyczne. A ponieważ specjalny bieżnik bogaty w dodatkowe nacięcia nazywane lamelami bardzo dobrze radzi sobie z odprowadzaniem śniegu, opona przez cały czas agresywnie przedziera się przez biały puch i samochód dobrze się prowadzi.
Taniej? Niekoniecznie
Połączenie wszystkich najlepszych cech ogumienia letniego i zimowego nie jest możliwe. Dlatego opony całoroczne nie spiszą się na piątkę ani latem, ani zimą. Na śniegu będą jednak lepsze niż ogumienie letnie, a w wysokich temperaturach, podczas opadów deszczu poradzą sobie lepiej niż zimówki. Latem będą się także zużywać wolniej, niż miękkie ogumienie zimowe, na którym niektórzy kierowcy jeżdżą cały rok. To błąd także ze względów bezpieczeństwa, ponieważ opona zimowa w wysokich temperaturach wydłuża drogę hamowania samochodu. Kto może zatem wybrać ogumienie wielosezonowe? Eksperci oponeo.pl polecają je kierowcom, którzy jeżdżą głównie po mieście, nie rozwijają dużych prędkości, a roczny przebieg nie jest wyższy niż 5-6 tys. km. W takich warunkach, przy ostrożnej jeździe wielosezonówki powinny sie sprawdzić.
- Dwa komplety opon polecamy kupić kierowcom, którzy robią większe przebiegi, często wyjeżdżają poza miasto i zależy im na maksymalnym poziomie bezpieczeństwa oraz niższym zużyciu paliwa i cichej pracy ogumienia – wyjaśnia Filip Fischer.
Co bardzo istotne, zakup opon wielosezonowych poza tym, że nie gwarantuje maksymalnego bezpieczeństwa , nie zapewnia także dużych oszczędności. Roczny przebieg rozkłada się wówczas na cztery, a nie osiem opon, co oznacza, że ich wymiana będzie konieczna znacznie szybciej.
Dodaj komentarz