Strategia a blog sklepu internetowego
Komentarze: 0
Gdy już zdecydujemy się, że chcielibyśmy prowadzić bloga, bardzo ważne jest abyśmy określili cel i strategię, która ma doprowadzić do założonego rezultatu.
a. Związek pomiędzy blogiem a sklepem
Związek pomiędzy blogiem a sklepem można rozpatrywać na kilku płaszczyznach. Począwszy od wyborów technicznych, związanych z doborem oprogramowania, subdomeny/katalogu, poprzez kwestii merytoryki, kończąc na promocji sklepu na blogu.
Tworzenie strategii bloga powinien poprzedzać dokładny research, który będzie zawierać analizę benchmarków, czyli przypadków które mogą być przykładem przedsięwzięć podobnych do naszego. Rynek zagraniczny pomimo innych uwarunkowań lokalnych, może być bardzo dobrym źródłem informacji.
Pytania, które powinniśmy sobie zadać to:
Jakich dziedzin życia dotyczą moje produkty? Są czymś niezbędnym dla moich klientów, czy dodatkowym urozmaiceniem? Jakie problemy kupujących rozwiązują moje produkty? Postarajmy się wypisać jak najwięcej punktów, ponieważ przedstawienie działania produktu, może być dobrym pomysłem na publikacje. Co odróżnia produkty, które sprzedaję, od tych które proponuje u siebie konkurencja? Czy posiadam jakąś przewagę konkurencyjną? Jakie są zalety moje/mojego zespołu? Czy w branży, w której działam posiadam unikalną wiedzę, doświadczenie, coś co może potencjalnie zainteresować moich odbiorców? W jakiej formie mogę przekazywać wiedzę na swoim blogu? Weźmy pod uwagę zarówno rodzaj informacji, który chcemy prowadzić, oraz dostępne zasoby. Kto może być najbardziej zainteresowany informacjami, wiedzą którą będę przekazywać? Możemy stworzyć profil odbiorcy, który naszym zdaniem najbardziej będzie zainteresowany publikacjami.Odpowiedzi na powyższe pytania powinny pozwolić odnaleźć drogę do sukcesu w blogowaniu. Musimy zdecydować w jakim celu chcemy prowadzić swojego bloga. Postawmy na użyteczność informacji, gdzie na pierwszym miejscu będzie wiedza, które nie musi być bezpośrednio związana z naszymi produktami czy usługami. Czy może potraktujemy bloga jako dział aktualności, gdzie będziemy informować o nowościach, promocjach, wydarzeniach? Decyzję każdy musi podjąć sam, analizując zarówno własną działalność jak i trendy na rynku.
b. Osobowość bloga
Elementem, o którym należy wspomnieć jest osobowość bloga. W wyniku rozwoju marketingu ludzie zaczęli łączyć marki z emocjami. Na przykład Volvo większości z nas kojarzy się z bezpieczeństwem, Armani z luksusem, a Nike ze sportem i aktywnym spędzaniem czasu. Pomimo, że dane marki lubimy, innych nie, jednym ufamy, inne mijamy dużym łukiem, to tak naprawdę bliżsi są nam ludzie. Szczególnie, że umieszczenie marki, która nie posiada dużych środków, które może długotrwale przeznaczać na reklamę, w świadomości klienta jest bardzo trudne.
Dlatego powinniśmy pomyśleć, czy blog i prowadzona przez nas działalność nie powinna mieć charakteru personalnego. Ludzie powinni poznać autora bloga, jako osobę z krwi i kości, tylko wtedy nabiorą do niej zaufania i będą polegać na jej opiniach.
c. Tematyka bloga, czyli o czym pisać
Tematy publikacji mogą być bardzo różne, natomiast to obrana strategia będzie kompasem, który powinien naprowadzać nas na właściwą drogę.
Powinniśmy natomiast przed rozpoczęciem działań, a po wykonanym researchu zrobić bazę tematyczną informacji. Może mieć ona formę mapy myśli, która pozwoli dokonać segmentacji informacji np. ze względu na działy. Na jej podstawie sformułujmy listę kategorii dla naszego bloga. Takie działanie daje pogląd w stylu „big picture”, dzięki któremu będziemy mieć wgląd do całości bazy tematycznej, wokół których wpisy mogą orbitować.
Bardzo pomocne przy tworzeniu bazy tematów, a następnie przy pisaniu może być śledzenie liderów opinii z kraju i zza granicy. Subskrybujmy RSS-em, newsletterem, w social mediach osoby, które w danych grupach tematycznych zbudowały największe społeczności i uznawane są za specjalistów. Takie działanie da dostęp do najświeższych informacji, oraz pozwoli się rozwijać, zdobywając coraz to nowe informacje.
Wsparciem może również okazać się korzystanie z narzędzi jakie udostępnia Google, w panelu adwords, gdzie można sprawdzić liczbę wyszukań danych fraz kluczowych. Dobrze wykonana analiza dostarczy wielu informacji na temat tego czym ludzie w naszej branży się interesują i jakich informacji wyszukują. Zobaczymy również jak wiele osób jest zainteresowanych promowaniem się w naszej niższy, dzięki wskaźnikowi „konkurencyjności”.
d. Częstotliwość wpisów
Częstotliwość wpisów to temat bardzo ważny, nikt nie lubi zaglądać na martwe blogi, albo takie gdzie niepewni jesteśmy tego kiedy pojawi się następny wpis. Natomiast lubimy cykliczność. Z punktu widzenia użytkownika, gromadzenia treści, użyteczności, nadążania za trendami, a także pod względem SEO powinna to być regularność na poziomie przynajmniej raz w tygodniu.
Wiele zależy od długości wpisów i ich tematyki. Natomiast zawsze można publikacje dostosować do swoich możliwości czasowych. Gdy mamy więcej wolnego czasu, przygotujmy kilka publikacji i zaplanujmy, że będą umieszczane w cyklach tygodniowych. Kluczem do dobrej częstotliwości wpisów jest dobra organizacja pracy.
Dodaj komentarz