Archiwum 05 listopada 2015


lis 05 2015 Zużycie opon
Komentarze: 0

Nie tylko sezonowa wymiana opon jest dobrym momentem, aby przejrzeć dokładnie ogumienie w naszym aucie. Warto robić to częściej, bo na podstawie tego można się dużo dowiedzieć także o stanie technicznym podwozia.

Nie tylko sezonowa wymiana opon jest dobrym momentem, aby przejrzeć dokładnie ogumienie w naszym aucie. Warto robić to częściej, bo na podstawie tego można się dużo dowiedzieć także o stanie technicznym podwozia.

Opona zawiera także informacje, czy utrzymujemy na właściwym poziomie ciśnienie. Przed ściągnięciem kół z samochodu należy je opisać - z której strony i na jakiej osi pracowały. Zużycie opony zależy w głównej mierze od stylu jazdy kierowcy oraz od geometrii zawieszenia i ciśnienia powietrza.

Jeśli bieżnik jest nadmiernie zużyty na środku opony, świadczy to zbyt wysokim ciśnieniu. Natomiast nadmiernie zużyte obie zewnętrzne części bieżnika informują o zbyt niskim ciśnieniu. Warto więc zadbać o prawidłowe ciśnienie. Na każdej stacji benzynowej znajdziemy bezpłatne stanowisko do pompowania opon, a prawidłową wartość ciśnienia odczytamy z tabliczki naklejonej na słupku drzwiowym lub wlewie paliwa naszego samochodu.

Z kolei gdy bieżnik opony jest zużyty równomiernie i co pewien czas pojawia się porzeczna linia to znak, że opona jest już zużyta i kwalifikuje się do wymiany. „Zimówki” nigdy nie powinny być do takiego stopnia zużyte. Jeśli mają poniżej 4 mm bieżnika, to już nie nadają się do użytku.

Jednostronne zużycie bieżnika informuje o nieprawidłowej geometrii zawieszenia., natomiast jeśli obydwie przednie opony mają nadmiernie zużyte wewnętrzne części bieżnika - świadczy to o nieprawidłowej zbieżności. W tym przypadku koła są zbyt rozbieżne. Natomiast gdy na obydwu oponach zużyte są zewnętrzne części bieżnika - zbieżność jest zbyt duża.

Jeżeli nadmiernie jest zużyta tylko jedna opona świadczy to o złym kącie pochylenia koła.

W wielu samochodach taką obserwację trzeba również przeprowadzić na kołach tylnej osi, ponieważ ma ona również regulację zbieżności i kąta pochylenia koła.

Tzw. „ząbkowanie” opony jest z kolei skutkiem zużytych amortyzatorów. Można to sprawdzić przesuwając rękę po bieżniku. Jeśli opona jest „wyząbkowana”, to w jedną  stronę ręka będzie się przesuwać płynnie, natomiast w drugą będziemy zawadzać o wystające kanty bieżnika. Dodatkową informacją mówiącą o „wyząbkowaniu” jest znaczny wzrost hałasu, zwłaszcza przy niewielkich prędkościach.

Może się również pojawić miejscowe zużycie opony, które występuje zwłaszcza w samochodach bez ABS-u po gwałtownym hamowaniu. Zostaje wówczas starty kawałek bieżnika i taka opona już praktycznie nie nadaje się do dalszej eksploatacji.

link

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treÅ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

 Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyÅ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treÅ›ci marketingowych. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.